Simulering och debriefing

Den här bloggen var alltid meningen att handla om undervisning och nu kommer det första inlägget om ett kärt men väldigt svårt ämne, simulering. Jag (och säkerligen många andra) har nog i alltför stor utsträckning bedrivit simuleringsfall enligt

  1. Kör fallet
  2. Positiv kritik och fokus på nyckelområden som kommunikation
  3. Det medicinska ”svaret” och ev diskussion

Nackdelen är att det är svårt att veta om det går bättre nästa gång (i verkligheten), om vare sig läraren/instruktören eller eleverna förstår hur de tänkte är det svårt att ändra till ett nytt (och bättre/snabbare/säkrare) sätt.

Man kan även diskutera vad det är man vill träna; ett teams funktion/sammarbete, handläggning av ett specifikt tillstånd eller en procedur. Det kan dock tyvärr ofta bli så att man lägger upp ett fall som simulerar ett visst tillstånd, instruerat att vi ska fokusera på teamarbete och därefter ger feedback fr.a. på det medicinska.

Föreläsningar om debriefing och simulering i allmänhet

Blogg

Ytterligare vidareläsning/-lyssning:

Du har läst inlägget Simulering och debriefing från Akutsjukvård

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s